Summarize


Michelin obchodzi 10-lecie istnienia technologii MICHELIN Ultraflex. Opracowanie  tego nowatorskiego rozwiązania przyczyniło się do narodzin przełomowego rodzaju ogumienia  – opony niskociśnieniowej, która lepiej chroni  glebę, a tym samym pozwala na podniesienie plonów.
Opony MICHELIN Ultraflex są kluczową zmienną w poniższym równaniu:
Niższe ciśnienie = mniejsze ugniatanie gleby = większa ochrona gleby = większe plony = większa produktywność i rentowność gospodarstw rolnych
Technologia Ultraflex w pigułce
Cechy opon Michelin wykorzystujących technologię Ultraflex umożliwiają udźwig obciążeń podobnych, jak w przypadku opon tradycyjnych, nie przekraczają przy tym jednak ciśnienia 2 barów.
Nawet przy tak niskim ciśnieniu opony zaprojektowane w technologii MICHELIN Ultraflex gwarantują bezpieczniejszą jazdę po drogach publicznych i stabilność. Ponadto w porównaniu do zwykłych opon zapewniają, przy identycznym lub mniejszym ciśnieniu, taką  samą nośność.
Ochrona gleby to nie jedyna korzyść płynąca z zastosowania technologii. Opony MICHELIN Ultraflex zmniejszają ugniatanie gleby, jakie zazwyczaj powodują kombajny, umożliwiają skuteczną cyrkulację wody i powietrza na uprawianym polu, jednolity wzrost plonów, a także ochronę zbiorów.
Większy obszar kontaktowy i obniżone ciśnienie umożliwiają zmniejszenie głębokości kolein i większą przyczepność, co pozwala oszczędzać czas i paliwo. Takie rozwiązania idą z duchem czasu, umożliwiając także zastosowanie współczesnych technik uprawy, jak na przykład zasiew bezpośredni. Zmniejszone ugniatanie w połączeniu z możliwością zastosowania wydajniejszych maszyn pozwalają uzyskać większe plony, a co za tym idzie i zyski. Istotnym elementem technologii Ultraflex jest także wprowadzenie wyjątkowo elastycznych ścianek bocznych, co poprawia komfort jazdy.
Poniżej widać, jak wiele korzyści można uzyskać dzięki specjalnej konstrukcji opony w technologii MICHELIN Ultraflex:

Mniejsze ugniatanie gleby
Podniesienie produktywności gospodarstw rolnych musi opierać się na optymalizacji żyzności gleby. Kwestią kluczową jest tu przede wszystkim ochrona gleby przed ugniataniem przez maszyny rolnicze. Szacuje się, że maszyny rolnicze rozjeżdżają co najmniej 45% powierzchni pól uprawnych rocznie. W skrajnych przypadkach ten odsetek może przekroczyć nawet 90%. Według szacunków Harper Adams University straty wynikające z uszkadzania gleby przez jej ugniatanie w Wlk. Brytanii przekraczają 1,2 mld dolarów rocznie.
Podniesienie plonów
Naukowcy z Harper Adams University przeprowadzili badania porównawcze dotyczące podniesienia produktywności na polach obsianych pszenicą. Do analizy użyto maszyn rolniczych wyposażonych w opony z technologią Ultraflex oraz w standardowe opony radialne. Zwiększenie plonów dzięki mniejszemu ugniataniu gleby może przynieść zwrot z inwestycji w opony Michelin z technologią Ultraflex nawet powyżej 24%.
Większa produktywność
Pomimo niższego ciśnienia roboczego opony z technologią Ultraflex pozwalają na pracę z większą prędkością, oferując przy tym większą nośność i trakcję, co z kolei przekłada się na większą produktywność. Przy plonach w wysokości 8 t/ha i cenie 200 euro za tonę pszenicy, wzrost przyniósł dodatkowe 64 euro na hektar w skali roku. Zakładając, że opony MICHELIN Ultraflex stanowią dodatkową inwestycję 1,20 euro/ha na ciągnik (1,00 euro/ha na kombajn i 0,5 euro/ha na przyczepę), zwrot z inwestycji w tym przypadku przekroczył 24%.
Opony Michelin, w których zastosowano technologię Ultraflex
Do ciągników: opony MICHELIN XeoBib, AxioBib i YieldBib
Do kombajnów: opony MICHELIN CerexBib
Do opryskiwaczy i maszyn uprawowych: opony MICHELIN SprayBib
Do przyczep: opony MICHELIN CargoXBib
Wyzwania związane z zastosowaniem niższego ciśnienia w oponach
Wyniki badań dowodzą, że do ugniatania gleby dochodzi już przy ciśnieniu 1 bara w oponach. Ugniatana gleba zmienia swoją strukturę fizyczną i skład chemiczny. Makropory glebowe, które zaopatrują glebę w powietrze i wodę, zamykają się, pozbawiając systemy korzeniowe roślin dostępu do składników odżywczych. Znaczne zagęszczenie gleby może obniżyć jej żyzność nawet o 30-40%. Ciśnienie spada wraz ze wzrostem pola powierzchni odziaływania siły, a więc nacisku działającego na glebę.
Jak zatem zwiększyć pole powierzchni nacisku?
Najprostszym rozwiązaniem jest zwiększenie wielkości opon. Dziesięć lat temu standardowym ciśnieniem w oponach rolniczych było 1,6 bara. Dzisiejsze opony są średnio dwukrotnie większe i mogą pracować pod tym samym obciążeniem z ciśnieniem zaledwie 0,8 bara.
Zmiana rozmiaru opon pociągnęła jednak za sobą liczne problemy związane m.in. z rozmiarami maszyn, przepisami, montażem, kosztami czy modyfikacjami sprzętu. Dlatego Michelin postawił na bardziej innowacyjne rozwiązanie polegające na zwiększeniu elastyczności dynamicznej opon.
Niższe ciśnienie robocze opon z technologią MICHELIN Ultraflex zapewnia wyraźne korzyści w polu i na drodze. Poniższa tabela przedstawia wyniki analizy ciśnienia w oponach przy różnych prędkościachpod obciążeniem 3300 kg:






30 km/h


40 km/h


50 km/h


65 km/h




Opona standardowa (profil 65)


1,1-1,2


1,2-1,3


1,3-1,6


1,4




MICHELIN XeoBib


0,8


0,8


0,8


0,8




Z okazji jubileuszu 10-lecia technologii Ultraflex firma zorganizowała w swoim Centrum Technologicznym w Ladoux we Francji cztery warsztaty, podczas których zaprezentowano osiągi opon rolniczych.
Warsztat 1
Bezpieczeństwo: testowanie  osiągów dynamicznych opony MICHELIN SprayBib
Opryskiwacze i maszyny uprawowe są coraz większe i cięższe. Pojazdy z wysoko umieszczonym środkiem ciężkości przewożą ciężkie ładunki. W porównaniu do opon standardowych, opona MICHELIN SprayBib z technologią Ultraflex oferuje o 40% większą nośność przy ciśnieniu niższym o 43%. Dowodem na pewność bezpieczeństwa opony MICHELIN SprayBib VF 420/95 R50 jest wyposażenie w nią najnowszej generacji opryskiwaczy firmy John Deere.
Kierowcy testowi Michelin nie mieli żadnych problemów z manewrowaniem pojazdem między pachołkami na polu z prędkością ok. 40 km/h, co w przypadku opryskiwaczy jest znaczną prędkością.Testy dowiodły, że opony gwarantują bezpieczeństwo w trudnych sytuacjach, które mogą przydarzać się rolnikom w ich codziennej pracy.
Warsztat 2
Ochrona gleby: próba MICHELIN XeoBib
Praktycznym sposobem wykazania osiągów możliwych dzięki technologii MICHELIN Ultraflex w zakresie ochrony gleby jest przejazd ciągnikiem przez wykop wypełniony naprzemiennie ułożonymi warstwami ziemi i jaśniejszego piasku.
Przejazd maszyny przez wykop pokazuje najlepiej oddziaływanie opon na podłoże. Testom porównawczym poddano standardowe opony MICHELIN MachXBib 650/65 R38 z ciśnieniem 1,4 bara oraz opony MICHELIN XeoBib VF 710/60 R38 z ciśnieniem 0,9 bara. Obie opony były obciążone ładunkiem o wadze 4500 kg.
Mniejsze ugniatanie gleby można było zaobserwować w poszczególnych warstwach gleby aż do głębokości 1 metra. Warstwy ziemi i piasku pokazują głębokość kolein i głębokość oddziaływania opon na glebę. Zalety opon z technologią MICHELIN Ultraflex są wyraźnie widoczne przy analizie przekroju poprzecznego wykopu. Wynika z niej niezbicie, że opony z technologią Ultraflex w mniejszym stopniu ugniatają glebę.
Mniejsze ugniatanie gleby to większa ochrona jej integralności, wolniejsze wypłukiwanie związków azotowych i mniejsza erozja wodna, a także zachowanie porowatości gleby i utrzymanie jej różnorodności biologicznej z korzyścią dla jakości upraw.
Warsztat 3
Trakcja, ochrona gleby i produktywność: opona MICHELIN AxioBib IF 900/60 R46 przenosi całą moc ciągnika na podłoże
Opona MICHELIN AxiobibIF 900/60 R46 z technologią Ultraflex została zaprojektowana specjalnie do ciągników o dużej mocy. W celach demonstracyjnych oponę zamontowano na jednym z najmocniejszych ciągników nowej generacji New Holland T9 o mocy ponad 500 KM z głęboszem Grégoire Besson o szerokości 8 m.
W porównaniu do opony MICHELIN AxioBib IF 900/65 R42, opona MICHELIN AxioBib IF 900/65 R46 zapewnia o 10% większą powierzchnię kontaktu z podłożem (odpowiednio 6014 cm2 i 6642 cm2) przy niższym ciśnieniu (1,1 bara zamiast 1,4 bara) i z identycznym obciążeniem 7000 kg na oponę.
W praktyce oznacza to możliwość stosowania większych maszyn dla podniesienia wydajności i zmniejszenia liczby przejazdów po polu dla ochrony gleby, pracę z większą prędkością dla większej produktywności oraz możliwość pracy w trudnych warunkach np. na śliskim podłożu lub głębszą kultywację gleby.
Warsztat 4
Technologia: opona MICHELIN CargoXBib High Flotation z technologiami jutra
Wszystkie zalety opon z technologią MICHELIN Ultraflex są także dostępne w oponach do przyczep rolniczych wyposażonych w systemy regulacji ciśnienia w oponach. Dzięki specjalnie zaprojektowanemu karkasowi umożliwiającemu pracę z ciśnieniem w szerokim zakresie 0,8-4 barów opona MICHELIN CargoXBib High Flotation znakomicie dostosowuje się do różnego rodzaju ładunków i typów podłoża.
Kamienie milowe technologii Ultraflex
2006: Opona MICHELIN AxioBib IF (Improved Flexion) 710/85 R38, pierwsza opona rolnicza o średnicy 2,15 m.
2010: Opona MICHELIN SprayBib VF (Very High Flexion) 380/90 R46, pierwsza opona z technologią Ultraflex opracowana specjalnie dla opryskiwaczy i maszyn uprawowych.
2011: Opona MICHELIN CerexBib IF 800/70 R32 CFO, pierwsza opona z technologią Ultraflex opracowana specjalnie dla kombajnów.
2012: Opona MICHELIN YieldBib VF 480/80 R50, pierwsza na rynku północnoamerykańskim opona typu VF do upraw międzyrzędowych.
2013: Premiera rynkowa opony MICHELIN Axiobib IF 900/60 R46, największej opony do ciągników rolniczych na świecie.
2014: Opona MICHELIN CargoXBib High Flotation, pierwsza opona z technologią Ultraflex dopełnia gamę opon rolniczych Michelin stosowanych na wszystkich etapach cyklu upraw.



Komentarze

Skomentuj